Advies Toegang jeugdzorg (2024)

De Adviesraad maakt zich zorgen over hoe jongeren en hun ouders toegang krijgen tot jeugdzorg. Er is veel vraag naar hulp, en dat zorgt voor wachttijden bij het Loket Jeugd. Daarom heeft de Adviesraad ongevraagd advies uitgebracht.

Advies

  • Sneller hulp geven na verwijzing: Als een huisarts of praktijkondersteuner zegt dat hulp nodig is, moet dat sneller worden opgepakt. Dit voorkomt extra werk voor het loket.
  • Niet opnieuw alles hoeven uitleggen: Als een professional al heeft beoordeeld wat er nodig is, moeten ouders of jongeren hun verhaal niet helemaal opnieuw hoeven te vertellen. Dat zorgt namelijk voor stress en tijd.
  • Goede communicatie: Zorg dat contactgegevens kloppen en dat de verschillende mensen die in jeugdzorg en bij de gemeente werken elkaar goed weten te vinden. Zo voorkom je misverstanden en onnodig lang wachten.
  • Zet tijdelijke zorg in: Geef tijdelijke hulp als er een wachttijd is, zodat problemen bij kind en gezin niet erger worden. Dit heet overbruggingszorg.
  • Meer bekendheid voor lichte hulp: Zorg dat mensen beter weten waar ze terechtkunnen voor minder zware hulp, zoals het schoolmaatschappelijk werk.

Download het advies